Cosmos Quartet
12 de setembre
a les 21:30h
Preu: 20€
La mort i la donzella de Schubert
El 1921, una altra obra paradigmàtica de la nostra música de cambra va veure la llum al Palau de la Música de Barcelona: Vistes al mar d’Eduard Toldrà (1895 – 1962). El compositor de Vilanova i la Geltrú, dotat com pocs per la cançó (sent un gran nombre d’aquestes les seves obres més conegudes, juntament amb les sardanes i la seva exquisida òpera amb llibret de Josep Carner El giravolt de maig), va posar el subtítul d’Evocacions poètiques”en aquesta obra dividida en tres moviments que desprenen una frescura mediterrània innegable i presenten una forma clara i transparent i una melodiosa expressivitat, paradigma del noucentisme català.
Aquests tres moviments, doncs, són la traducció musical del compositor extrets d’uns versos del poeta Joan Maragall: Costa brava (Allegro con brio), Nocturn (Lento) i Veles i reflexes (Molto vivace). La mer de Debussy en miniatura, quasi podríem dir.
El concert es clou amb tot un cim del repertori, el Quartet núm. 14, en Re menor, D.810, “la Mort i la Donzella” de Franz Schubert. Escrit el 1824, quan el compositor ja era conscient que s’apropava el seu final, pren el nom d’un lied que l’autor havia escrit el 1917, sobre un poema breu de Matthias Claudius, en el qual una jove suplica per la seva vida davant la mort. Marcada pel caràcter ombrívol de la tonalitat de Re menor, l’obra s’estructura en quatre moviments. Des del violent uníson introductori, la lluita contra la mort centra l”Allegro” inicial. Al segon moviment, “Andante” trobem el tema del lied, desenvolupat a través de cinc varacions, cadascuna de les quals expressa una emoció diferent. El fugaç “Scherzo”, de ritme trepidant, ens ofereix, en el trio, un parèntasi de breu lluminositat abans d’’abocar-nos al frenètic “Presto” final, que al ritme d’una vertiginosa tarantela – la “dansa de la mort”- ens condueix a un clímax ple d’energia, en el qual un compositor, malalt i deprimit, reafirma la seva creativitat davant l’adversitat inevitable. La mateixa força que empeny els homes i les dones que es veuen abocats a construir una nova vida lluny de la seva terra.
INTÈRPRETS
Quartet Cosmos
Helena Satué, violí
Bernat Prat, violí
Lara Fernádez, viola
Oriol Prat, violoncel
Programa
P. Casals (1876-1973)
El cant dels ocells
E. Toldra (1895-1962)
Quartet de corda Vistes al Mar
La Ginesta (Allegro con brio)
Allà a les llunyanies de la mar (Lento)
La Mar estava alegre (Molto vivace)
F. Schubert (1797-1828)
Quartet de corda núm. 14 en re menor, D. 180 ‘La mort i la donzella’
Allegro
Andante con moto
Scherzo: Allegro molto – Trio
Presto
COSMOS QUARTET
Nascut a Barcelona el 2014, el Cosmos Quartet s’ha consolidat com un dels quartets de corda més atractius del panorama cambrístic actual. Les seves interpretacions, que comprenen música des del segle XVIII fins a la més actual, són rebudes amb elogis per la crítica i definides com a honestes, elegants, expressives i captivadores.
El quartet ha realitzat la seva formació a l’ “European Chamber Music Academy” (ECMA) dirigida pels tutors Hatto Beyerle i Johannes Meissl, i a l’ Universitat de Hannover amb el professor Oliver Wille, a més de rebre classes i consells de professors com Rainer Schmidt, Alfred Brendel, Jonathan Brown, Patrick Jüdt, Alasdair Tait, Krzysztof Chorzelski i David Watkin entre d’altres.
Des dels seus inicis la formació ha obtingut un ampli reconeixement amb el primer premi al concurs “Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018” de Heidelberg , el primer premi al 13è Concurs de Música de Cambra BBVA Montserrat Alavedra 2018, així com els tercers premis al “Jospeh Joachim International Chamber Music Competition 2019” de Weimar i al “Carl Nielsen International Chamber Music Competition 2015” de Copenhagen.
Des de la temporada 2021-22 fins a la 2023-24 són grup resident al Palau de la Música Catalana de Barcelona, amb un cicle de 8 concerts dedicat a Robert Schumann, Johannes Brahms i Anton Webern.
El grup participa regularment als festivals, cicles i auditoris més importants del territori com la Biennal de Quartets de Barcelona organitzada pel Quartet Casals i l’Auditori de Barcelona, el Liceo de Cámara XXI a l’Auditorio Nacional de Madrid organitzat pel CNDM, Festival de Granada, la Schubertíada de Vilabertran, Ibercamera Girona a l’Auditori de Girona, Círculo de Cámara al Círculo de Bellas Artes de Madrid, Sociedad Filharmonica de Bilbao, Festival de Peralada, Festival Bal y Gay a Galícia, Festival Otoño Musical Soriano a Soria, Quincena Musical de Donostia, Festival de Torroella de Montgrí, Ciclo de Música de Cámara Espacio Turina de Sevilla i el Festival Atrium Musicae de Cáceres entre d’altres.
A nivell internacional han estat convidats al ”Wigmore Hall” de Londres, al “Streichquartettfest” de Heidelberg, a la “Philarmonie” de París, a “Palais des Beaux Arts” de Brussel·les, al “Konzerthaus” de Berlin, a la SWR de Colònia, al Festival Musik Plus d’Innsbruck, al “Gent Festival van Vlaanderen” a Bèlgica, a l’ ”East Neuk Festival“ a Escòcia i al Festival MUSIC4L-MENTE de Portugal.
El seu interés, compromís i curiositat per la música contemporània ha portat el quartet a estrenar i incloure en el seu repertori habitual música de compositors com Raquel García-Tomás, Joan Magrané, Octavi Rumbau, Mauricio Sotelo, Benet Casablancas, Jörg Widmann, Bernat Vivancos, Manuel Rodríguez Valenzuela, Montserrat Lladó, Sky Macklay i Yair Klartag entre d’altres, i a formar part de cicles com el Sampler Sèries a l’Auditori de Barcelona, el Series 20/21 a Madrid (CNDM) o el cicle “Out·Side” a Barcelona.
Entre les seves col·laboracions destaquen els pianistes Alexei Volodin, Juan Pérez Floristán i Varvara Nepomnyashchaya, el quartet Quiroga, els violoncel·listes Lluís Claret, Arnau Tomàs, Fernando Arias i Erica Wise, així com el violista Jonathan Brown, el clarinetista Miquel Ramos, la soprano Katharina Konradi i el baríton Konstantin Krimmel.
Al maig de 2019 van publicar el seu primer registre discogràfic amb el segell Seed Music que inclou obres de Haydn, Brahms i Raquel García-Tomás.
Al 2023, també amb Seed Music, publicaran el segon àlbum que inclourà obres de Beethoven, Brahms i Octavi Rumbau, i al 2024 amb un tercer enregistrament, completaran la gravació de l’integral per a quartets de corda de Brahms.
El quartet toca amb instruments construïts exprofesso pel prestigiós luthier barceloní David Bagué.
