Puig miracles cada dia el Senyor obra per Vos: Oïu al qui en Vos confia Sant Magí molt gloriós. El goigs que cada 19 d’agost canto a la capella de Sant Magí a Tarragona recorda la devoció i estima vers el nostre patró que en el Santuari de la Brufaganya anem a trobar-hi l’escalfor.
Enguany l’Associació d’Amics de Sant Magí celebra 15 edicions de les Nits Musicals. Aquest aniversari ens ajuda a recordar la necessitat del treball en equip per arribar a sumar, no només anys, sinó esforços i sinergies per fer realitat un somni en aquest espai espiritual i cultural sota la protecció del Sant Patró.
Aquesta efemèride la celebren tot recordant el 150è aniversari del naixement de Pau Casals que, d’una manera especial, cada nit musical escoltarem una peça del nostre estimat compositor.
El Santuari de Sant Magí de la Brufaganya i el seu entorn ens ofereix l’oportunitat:
Contemplació. El dia 13 de juny la Franz Schubert Filharmonia, juntament amb la pianista Oriana Kemelmajer ens submergiran en el món de Bach amb el Concert núm. 1 en Re menor, BWV1052, la seva primera obra per teclat. Aixoplugats dins d’un temple d’estil barroc-neoclàssic, el cinquè evangelista dialogarà amb sonoritats barroques combinant intensitat dramàtica i raigs de llum. Un diàleg emmarcat amb les simfonies de Haydn conegudes com “Les hores del dia”.
Silenci. El dia 11 de juliol l’Orfeó Gracienc, acompanyats de veus solistes i pianistes ens oferiran el Rèquiem alemany Op. 45 de Brahms amb textos de la Bíblia luterana. La nota musical més difícil d’executar és el silenci. Aquí el clímax de silenci i la intensitat sonora amb els interrogants punyents davant la mort, el dol i la pèrdua de la persona estimada, contrasta amb la resposta divina redemptora. Amb el gran final apocalíptic que des del cel proclama: “Benaurats els morts que des d’ara moren en el Senyor! Que reposin del seu esforç, perquè les seves obres els acompanyen” (Ap. 14, 13).
Natura. El dia 26 de juliol tindrem una novetat en el programa per aquest aniversari amb l’espectacle familiar “L’Ocellaire i els seus amics”. Envoltats de l’entorn natural de la Brufaganya jugaran en el món dels personatges de Mozart, acompanyats de la mà del estimat ocellaire Papageno, per triar la millor peça musical per interpretar a la cort.
Aigua. El gran miracle i l’essència de Sant Magí que ha assedegat tanta set durant generacions on el 8 d’agost La Cobla Principal del Llobregrat i el Quartet Mèlt ens ruixaran amb la música moderna que ha acompanyat la vida, l’amor, la llibertat, el desig, la cultura, la terra, etc., de tantes generacions assedegades per la bellesa de l’art, i que hem crescut cantant les lletres i melodies d’aquests grans compositors contemporanis.
Màrtir. És una paraula llatina que significa testimoni. El dia de la festa de Sant Magí, martiritzat per donar testimoni de la seva fe en Jesucrist. El dia 19 d’agost la formació Encambra’t ens delectaran amb el testimoni més profund del madur compositor L.V. Beethoven amb les simfonies núm. 6 (Pastoral) i 7. Una producció de salts continus d’alegria i gaudi, enmig de les complexitat i la duresa de la realitat actual, encara que estrany, dona un contrapunt de testimoni per canviar la situació del nostre món.
Esperança. L’última nit, el 12 de setembre, el Cosmos Quartet ens ofereix un amalgama de compositors com “Vistes al mar” d’E. Toldrà i el Quartet de corda núm. 14 en Re menor “La mort i la donzella” de F. Schubert que ens endinsaran en el diàleg profund i ple d’interrogats com és la mort, el dolor, la por, la guerra interior, etc. La fe, l’esperança i la caritat donen resposta davant d’aquest interrogants punyents i reals que Pau Casals va entendre amb un missatge musical esperançador de Nadal “El Cant dels Ocells”. La natura que també coneix els cicles de la vida canta esperançada el naixement del Messies, “Déu enmig de nosaltres”, la victòria de la pau i l’amor.
De tot cor, felicitar a totes les persones que fan possible aquestes Nits Musicals a la Brufaganya i que el Sant patró ens protegeixi sempre. Visca Sant Magí!
Marta Mathéu, soprano
