· ORQUESTRA DE CAMBRA TERRASSA 48 & POLIFÒNICA DE VILAFRANCA ·
9 de setembre de 2023
a les 21:30h
Preu: 23 €
Programa
Gran Missa en do menor, KV. 427 – W.A. Mozart
Orquestra de Cambra Terrassa 48
Polifònica de Vilafranca
Solistes:
Soprano I, Andrea Martí
Soprano II, Marta Mathéu
Tenor, Joan Francesc Folqué
Baix, Germán de la Riva
David Hernàndez i Urpí, director
Gran Missa en do menor de W.A. Mozart
Vaig fer una promesa i espero poder complir-la…i la prova és que viatjo cap a Salzburg amb mitja missa escrita… Aquestes paraules escrivia W. A. Mozart el 4 de gener de 1783 en una carta al seu pare Leopold i són part de les referències directes que tenim del compositor sobre la seva Gran Missa en do m.
Una promesa feta per a la recuperació de Constanze Weber, que va cantar en la seva estrena, quan encara no s’hi havia casat i que és la primera obra sacra del compositor escrita per iniciativa pròpia.
Una obra estrenada l’octubre del 1783 al monestir de Sant Pere de Salzburg, i no a la catedral, ja que Mozart havia trencat relacions amb l’arquebisbe Colloredo pel qual havia treballat. Aquest fet, i l’estudi de partitures de J. S. Bach i G. Handel que li havien arribat feia poc, van propiciar que aquesta partitura deixés de llarg l’estil, durada i instrumentació de les 15 misses anteriors, que va escriure per encàrrec i sota paràmetres estilístics determinats, i que fos una obra escrita lliurement pel compositor, allunyant-se de l’estil galant imperant i cercant una profunditat més gran en el seu contingut musical.
Una partitura, però, que ha arribat com a inacabada. Les dues hipòtesis que tenim és que en el moment de l’estrena Mozart la completés amb fragments d’altres obres seves o que realment en pocs dies acabés la partitura i aquestes pàgines es perdessin.
Sigui quina sigui la veritat final, la certesa és que W. A. Mozart va fer una pas endavant en l’escriptura musical d’aquesta partitura cercant una gran profunditat en la seva expressió.
Polifònica de Vilafranca
Entitat coral nascuda l’any 1947 a Vilafranca del Penedès amb el nom de Cor Nadalenc i amb la finalitat inicial de cantar per les festes de Nadal. Des d’aleshores la seva activitat ha estat ininterrompuda i ha ampliat progressivament els seus objectius i repertori, que avui comprèn centenars d’obres dels més diversos estils de música coral. L’entitat ha estat dirigida successivament per Maria-Rosa Juncosa, Manel Cervera i Josep-Anton Huguet. Xavier Cervera n’ha estat el director des del 1974 fins al 2010. Actualment, David Hernàndez Urpí, és el director titular, amb Miquel Villalba de director assistent.
La Polifònica de Vilafranca ha actuat arreu de Catalunya i a nombrosos països europeus, i ha col·laborat sovint amb prestigioses orquestres, directors, cors i solistes; per exemple i recentment: Orquestra Barroca Catalana i Orquestra Simfònica del Vallès; Josep Vila Casañas i Rubén Gimeno; Orfeó Català i Cor Amics de l’Òpera Sabadell; Marta Matheu, Anna Alàs, Marta Infante, Ulrike Haller, David Alegret, Josep Pizarro, Xavier Mendoza i Enric Martínez Castignani, entre altres.
Ha participat en múltiples festivals i cicles de concerts, i ha realitzat diversos enregistraments, l’últim dels quals, un CD amb la versió completa de l’obra de teatre líric La Santa Espina, d’Enric Morera i Àngel Guimerà.
Dins les interpretacions més destacades realitzades darrerament, cal assenyalar: Passió segons Sant Joan de J.S. Bach, Psalm 42 Wie der Hirsch scrhreit, de F. Mendelssohn, El Messies de G.F. Händel, Messe de Requiem, d’André Campra, selecció de cors d’òpera i altres cors cèlebres (Beethoven, Bizet, Borodin, Orff, Verdi) i l’esmentada obra lírica La Santa Espina. També ha interpretat altres tipus de música, com concert de pop rock, i medley rock català, així com diverses obres de compositors contemporanis, com Bernat Vivancos o Arvo Pärt.
La Polifònica de Vilafranca és membre fundador de la Federació Catalana d’Entitats Corals (FCEC) i està integrada per una cinquantena de cantaires, amb caràcter totalment amateur.
David Hernàndez i Urpí
Va néixer a Sant Sadurní d’Anoia el 1976. L’any 1986 inicia els seus estudis musicals a l’Escolania de Montserrat sota el mestratge del P. Ireneu Segarra. Continua els estudis musicals al conservatori de Terrassa.
El 1997 es diploma en Magisteri amb l’especialitat de Mestre d’Educació Musical per la Universitat de Barcelona i el 2004 es llicencia en Musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment, desenvolupa la seva tasca professional en l’àmbit de la docència.
Ha estat director de la Coral Sant Sadurní, de Sant Sadurní d’Anoia, entre els anys 1999 i 2001. Així mateix, ha treballat del 2000 al 2003 a l’Escolania de Montserrat com a sotsdirector del cor, amb Joaquim Piqué com a director. En aquest temps ha treballat amb solistes, orquestres i directors de prestigi com Pierre Cao, Manel Valdivieso, Josep Pons, l’Orquesta Ciudad de Granada, amb la qual van interpretar obres de Mendelssohn i l’any 2003 ha col·laborat en la producció del Gran Teatre del Liceu per a l’òpera de Piotr Ilitx Txaikovski La dama de piques (Pikovaia dama), dirigida per Kirill Petrenko.
És membre fundador de la Capella de Música de Montserrat, i n’ha estat director entre els anys 2009 i 2012, amb la qual ha enregistrat diversos CD (P. N. Casanovas, P. M. López, etc.) i juntament amb l’Escolania ha fet gires per Europa (Alemanya, Bèlgica, Holanda, Hongria, França…) i ha participat en el diferents Festivals, nacionals i internacional.
Des del 2002 ha estat codirector de la Polifònica de Vilafranca, de la qual n’assumeix la direcció el 2011, i amb la qual ha participat en diversos enregistraments per la televisió i en festivals internacionals. El 2009 dirigeix el Messies de Händel, interpretat juntament amb l’Orquestra de Cambra Terrassa 48 i amb solistes de renom.
Orquestra de Cambra Terrassa 48
Amb el suport de l’Ajuntament de Terrassa, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, l’Orquestra de Cambra Terrassa 48 és una formació estable i especialitzada en el repertori escrit per a cordes.
Fundada en la seva forma i filosofia actuals l’any 2000, el conjunt ha donat un gran impuls i difusió de la música escrita per a formació d’orquestra de cordes arribant a ser-ne un clar referent i elaborant programes que combinen una gran investigació i proximitat.
En la seva recerca de literatura per a orquestra de cordes, l’OCT48 ha realitzat primeres audicions de nombroses obres per a aquesta formació així com estrenes d’obres d’autors internacionals, donant també impuls a autors catalans com A. Guinovart, M. Caselles, J. Cornudella, T.Peire, A. Puig, F. Cruixent, J. LL. Guzman.
Amb la voluntat d’incentivar el coneixement i la il·lusió per la música clàssica entre els més petits l’OCT48 ha dut a terme nombroses iniciatives pedagògiques. Destaquen el projecte “Assaig obert”, on l’orquestra obre les portes a les escoles en un darrer dia d’assaig, i la producció de quatre espectacles infantils que han estat nombrosament programats per sales d’arreu de Catalunya.
L’OCT48 ha programat ininterrompudament des de l’any 2000 la seva temporada de concerts a la ciutat de Terrassa, i des de la temporada 2004-05 és orquestra resident al nou Auditori Municipal de Terrassa, on ofereix el seu cicle estable de concerts.
Quim Térmens
L’OCT48 està dirigida des del violí per Quim Térmens, músic sabadellenc que rep la seva primera formació de la mà d’Ofèlia Rodrigo i posteriorment estudia amb el violinista i mestre Gonçal Comellas amb qui es forma musicalment i realitza els seus estudis superiors. Ha rebut també classes magistrals dels violinistes M.Barta i A.Futer. Ha estat membre de l’Orquestra de Cambra del Palau de la Música Catalana i de l’Orquestra de Cambra Gonçal Comellas.
Actualment realitza el seu treball més cambrístic en el projecte Arcattia amb concerts per tot el país i Costa Rica i ha estat guardonat, entre d’altres, amb el premi Xavier Montsalvatge. Autor de diversos espectacles infantils com “Popoff, un compositor despistat”, “Els quadres de Hartmann”, “Històries de Tumbuktú”, “El botó de Haendel” i “Telemann i la història d’en Quixot”, és autor també de diverses composicions per a orquestres de corda d’estudiants.
Desenvolupa la seva tasca docent al Conservatori de Música de Vic com a mestre de violí i director de les seves orquestres de corda i ha estat convidat en xerrades sobre pedagogia, jurat de concursos instrumentals i de cambra, director de diverses trobades d’orquestres juvenils i com a mestre de violí al Curs Internacional de Música Principat d’Andorra. Actualment també és el director artístic del Festival BBVA de Música Religiosa de Vic.
Polifònica de Vilafranca
Entitat coral nascuda l’any 1947 a Vilafranca del Penedès amb el nom de Cor Nadalenc i amb la finalitat inicial de cantar per les festes de Nadal. Des d’aleshores la seva activitat ha estat ininterrompuda i ha ampliat progressivament els seus objectius i repertori, que avui comprèn centenars d’obres dels més diversos estils de música coral. L’entitat ha estat dirigida successivament per Maria-Rosa Juncosa, Manel Cervera i Josep-Anton Huguet. Xavier Cervera n’ha estat el director des del 1974 fins al 2010. Actualment, David Hernàndez Urpí, és el director titular, amb Miquel Villalba de director assistent.
La Polifònica de Vilafranca ha actuat arreu de Catalunya i a nombrosos països europeus, i ha col·laborat sovint amb prestigioses orquestres, directors, cors i solistes; per exemple i recentment: Orquestra Barroca Catalana i Orquestra Simfònica del Vallès; Josep Vila Casañas i Rubén Gimeno; Orfeó Català i Cor Amics de l’Òpera Sabadell; Marta Matheu, Anna Alàs, Marta Infante, Ulrike Haller, David Alegret, Josep Pizarro, Xavier Mendoza i Enric Martínez Castignani, entre altres.
Ha participat en múltiples festivals i cicles de concerts, i ha realitzat diversos enregistraments, l’últim dels quals, un CD amb la versió completa de l’obra de teatre líric La Santa Espina, d’Enric Morera i Àngel Guimerà.
Dins les interpretacions més destacades realitzades darrerament, cal assenyalar: Passió segons Sant Joan de J.S. Bach, Psalm 42 Wie der Hirsch scrhreit, de F. Mendelssohn, El Messies de G.F. Händel, Messe de Requiem, d’André Campra, selecció de cors d’òpera i altres cors cèlebres (Beethoven, Bizet, Borodin, Orff, Verdi) i l’esmentada obra lírica La Santa Espina. També ha interpretat altres tipus de música, com concert de pop rock, i medley rock català, així com diverses obres de compositors contemporanis, com Bernat Vivancos o Arvo Pärt.
La Polifònica de Vilafranca és membre fundador de la Federació Catalana d’Entitats Corals (FCEC) i està integrada per una cinquantena de cantaires, amb caràcter totalment amateur.
David Hernàndez i Urpí
Va néixer a Sant Sadurní d’Anoia el 1976. L’any 1986 inicia els seus estudis musicals a l’Escolania de Montserrat sota el mestratge del P. Ireneu Segarra. Continua els estudis musicals al conservatori de Terrassa.
El 1997 es diploma en Magisteri amb l’especialitat de Mestre d’Educació Musical per la Universitat de Barcelona i el 2004 es llicencia en Musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment, desenvolupa la seva tasca professional en l’àmbit de la docència.
Ha estat director de la Coral Sant Sadurní, de Sant Sadurní d’Anoia, entre els anys 1999 i 2001. Així mateix, ha treballat del 2000 al 2003 a l’Escolania de Montserrat com a sotsdirector del cor, amb Joaquim Piqué com a director. En aquest temps ha treballat amb solistes, orquestres i directors de prestigi com Pierre Cao, Manel Valdivieso, Josep Pons, l’Orquesta Ciudad de Granada, amb la qual van interpretar obres de Mendelssohn i l’any 2003 ha col·laborat en la producció del Gran Teatre del Liceu per a l’òpera de Piotr Ilitx Txaikovski La dama de piques (Pikovaia dama), dirigida per Kirill Petrenko.
És membre fundador de la Capella de Música de Montserrat, i n’ha estat director entre els anys 2009 i 2012, amb la qual ha enregistrat diversos CD (P. N. Casanovas, P. M. López, etc.) i juntament amb l’Escolania ha fet gires per Europa (Alemanya, Bèlgica, Holanda, Hongria, França…) i ha participat en el diferents Festivals, nacionals i internacional.
Des del 2002 ha estat codirector de la Polifònica de Vilafranca, de la qual n’assumeix la direcció el 2011, i amb la qual ha participat en diversos enregistraments per la televisió i en festivals internacionals. El 2009 dirigeix el Messies de Händel, interpretat juntament amb l’Orquestra de Cambra Terrassa 48 i amb solistes de renom.
Orquestra de Cambra Terrassa 48
Amb el suport de l’Ajuntament de Terrassa, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, l’Orquestra de Cambra Terrassa 48 és una formació estable i especialitzada en el repertori escrit per a cordes.
Fundada en la seva forma i filosofia actuals l’any 2000, el conjunt ha donat un gran impuls i difusió de la música escrita per a formació d’orquestra de cordes arribant a ser-ne un clar referent i elaborant programes que combinen una gran investigació i proximitat.
En la seva recerca de literatura per a orquestra de cordes, l’OCT48 ha realitzat primeres audicions de nombroses obres per a aquesta formació així com estrenes d’obres d’autors internacionals, donant també impuls a autors catalans com A. Guinovart, M. Caselles, J. Cornudella, T.Peire, A. Puig, F. Cruixent, J. LL. Guzman.
Amb la voluntat d’incentivar el coneixement i la il·lusió per la música clàssica entre els més petits l’OCT48 ha dut a terme nombroses iniciatives pedagògiques. Destaquen el projecte “Assaig obert”, on l’orquestra obre les portes a les escoles en un darrer dia d’assaig, i la producció de quatre espectacles infantils que han estat nombrosament programats per sales d’arreu de Catalunya.
L’OCT48 ha programat ininterrompudament des de l’any 2000 la seva temporada de concerts a la ciutat de Terrassa, i des de la temporada 2004-05 és orquestra resident al nou Auditori Municipal de Terrassa, on ofereix el seu cicle estable de concerts.
Quim Térmens
L’OCT48 està dirigida des del violí per Quim Térmens, músic sabadellenc que rep la seva primera formació de la mà d’Ofèlia Rodrigo i posteriorment estudia amb el violinista i mestre Gonçal Comellas amb qui es forma musicalment i realitza els seus estudis superiors. Ha rebut també classes magistrals dels violinistes M.Barta i A.Futer. Ha estat membre de l’Orquestra de Cambra del Palau de la Música Catalana i de l’Orquestra de Cambra Gonçal Comellas.
Actualment realitza el seu treball més cambrístic en el projecte Arcattia amb concerts per tot el país i Costa Rica i ha estat guardonat, entre d’altres, amb el premi Xavier Montsalvatge. Autor de diversos espectacles infantils com “Popoff, un compositor despistat”, “Els quadres de Hartmann”, “Històries de Tumbuktú”, “El botó de Haendel” i “Telemann i la història d’en Quixot”, és autor també de diverses composicions per a orquestres de corda d’estudiants.
Desenvolupa la seva tasca docent al Conservatori de Música de Vic com a mestre de violí i director de les seves orquestres de corda i ha estat convidat en xerrades sobre pedagogia, jurat de concursos instrumentals i de cambra, director de diverses trobades d’orquestres juvenils i com a mestre de violí al Curs Internacional de Música Principat d’Andorra. Actualment també és el director artístic del Festival BBVA de Música Religiosa de Vic.