Cor Jove de l’Orfeó Català,
Ars Musicae, Orquestra Barroca

13 DE JULIOL DE 2019

a les 21,30h

Preu: 22

Programa

Dido & Aeneas Z-626
Henry Purcell (1659 – 1695)
(Òpera versió concert, subtitulada en català)

 

– Cor Jove de l’Orfeó Català –
Elisenda Arquimbau, mezzosoprano (Dido)
Pau Bordas, baríton (Aeneas)
Toni Gubau, contratenor (Fetillera)
Maria Chapman, soprano (Belinda)*
Anna Niebla, soprano (Segona dama)
Amàlia Cuena, contralt (Primera bruixa)*
Txell Sánchez, contralt (Segona Bruixa)*
Alejandro López, tenor (Primer mariner)*
Sergio Aunión, Marc Majó i Josep Rovira, tenors (Tres mariners)*
Marina Viñals, soprano (Phoebus)*
Roger Casanova, baríton (He)*
Helena Tajadura, contralt (She)*
Emily Collinson, soprano, i Àlex Honrubia, baríton (Dos cortesans)*
* Solistes del cor

 

– Ars Musicae, Orquestra Barroca –
(Bernat Cabot, concertino)
Esteve Nabona, director

© A. Bofill

COR JOVE DE L’ORFEÓ CATALÀ

Fundat el 1986, està integrat per una seixantena de cantaires de setze a vint-i-cinc anys. Des del 2003 Esteve Nabona n’és el director i Pau Casan el pianista.

Ha col·laborat amb l’OBC, Orquestra Simfònica del Vallès, London Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra de Lisboa, The Sixteen Orchestra, Ensemble Pygmalion, Orquestra Barroca Catalana, Orquestra Simfònica Camera Musicae, Ensemble Méridien i Orquestra de Cambra Terrassa 48, entre d’altres. També ha treballat amb els directors Harry Christophers, Raphaël Pichon, Gianandrea Noseda, Simon Rattle i John Adams.

A més d’actuar al Palau de la Música Catalana, la seva seu, ho ha fet a Girona, Tarragona, Cervera, Terrassa, Sabadell, Palma, i a Sevilla, Granada i Las Palmas de Gran Canaria, i internacionalment a Polònia, Alemanya, Àustria, República Txeca i Holanda.

El 2010 va enregistrar el CD Aigües de primavera i el 2013 Requiems de Mozart i de Fauré per a Columna Música. Va ser nominat als Premis Enderrock 2018 al millor disc de clàssica amb el CD Musicals! d’Albert Guinovart.

El juliol del 2018 va interpretar l’òpera El monstre al laberint de Jonathan Dove, amb tots els cors de l’Orfeó Català i la JONC, dirigits per Simon Halsey, al Festival Grec. La temporada 2019-20, entre altres projectes, actuarà al cicle Palau 100 interpretant Les estacions de Haydn al costat del Cor de Cambra del Palau de la Música i el Gabrieli Consort & Players, sota la direcció de Paul McCreesh.

El Cor Jove de l’Orfeó Català forma part de l’Escola Coral de l’Orfeó Català, que rep el mecenatge de la Fundación Banco Santander.

Esteve Nabona, director

Ha estat director del Cor de Cambra Ars Subtilior (1986-1992), Cor Albada de l’Agrupació Cor Madrigal (1995-2007), Ensemble Vocal Cambra 16 (1998-2005), Cor de la Universitat Ramon Llull (2006-2012) i Cor Jove dels Països Catalans (2010-2015). Entre els anys 2000 i 2006 va ser director assistent del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. Actualment compagina la direcció del Cor Jove de l’Orfeó Català amb la direcció de l’Escola Coral de l’Orfeó Català i del projecte social i educatiu Clavé XXI.

Com a director ha ofert concerts arreu dels Països Catalans, i a Castella, Euskadi, Portugal, França, Itàlia, Bèlgica, Holanda, Luxemburg, Alemanya, Àustria i la República Txeca. També ha dirigit diversos tallers corals a Catalunya, Xile, Illes Canàries, Andalusia, Euskadi i Astúries. En produccions per a cor i orquestra ha dirigit l’Orquestra Simfònica del Vallès, Orquestra de Cambra Terrassa 48, Orquestra Joves Intèrprets dels Països Catalans, Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra, Orquestra Barroca Catalana, Ensemble Méridien, Orquestra Camera Musicae i Orquestra Barroca Ars Musicae.

Esteve Narbona
© Ricardo Rios
Elisenda Arquimbau

Elisenda Arquimbau, mezzosoprano (Dido)

Nascuda a Barcelona ha estat alumna de Miriam Alió, Ma dolors Aldea i Cinthia Sanner. Ha assisitit a master class amb Kurt Widmer , Maria Luisa Chova, Marcel Boone I Giovanna di Rocco.

En la seva vessant com a solista aborda principalment l’oratori i el lied amb  obres com el Messies de Händel, la Passió segons Sant Mateu, i el Magnificat de JS Bach, Petite Messe Solennelle de G. Rossini, Stabat Mater de Dvorak entre altres.

Ha cantat també els rols de Sorceres i de Dido de l’òpera de Henry Purcell , així com també els de mare i bruixa de l’òpera Hansel i Gretel de Humperdink en una producció infantil del Gran Teatre del Liceu.

De l’any 1995 a 2004 va ser membre del Cor de Cambra del Palau de la Música de Barcelona, on hi col·labora assíduament . També ha format part del grup Exaudi Nos de Terrassa i de la Capella  de Música de Santa Maria del Mar de Barcelona. Ha treballat amb Musica Ficta de Madrid, Harmonia del Parnàs de València, La Grande Chapelle, La Xantria especialitzats en música antiga i barroca i el cor Arsys Bourgogne.

Compagina l’activitat concertística amb la docència, treballant com a professora de cant  a l’Escola coral de l’Orfeó Català.

Pau Bordas, baríton (Aeneas)

Nascut a Barcelona, estudià cant amb Maria Dolors Aldea, piano i música de cambra amb Antoni Besses i Àngel Soler, i percussió amb Xavier Joaquim. Del 1994 al 1996 va estudiar a la Royal Academy of Music de Londres on cursà el Postgraduat d’Oratori i Lied amb els mestres Mark Wildman, Iain Ledingham, Robert Spencer i Paul Esswood, obtenint l’Advanced Diploma amb mèrits. Paral·lelament va obtenir el Performer’s Diploma  a la Guildhall School of Music and Drama de Londres.

Ha rebut classes magistrals de Robert Tier, Joan Pons, Kemal Khan i Paul Schilawsky . Ha treballat amb els directors Philippe Herreveghe, Jordi Savall, Gustav Leonhart, Jordi Casas, Josep Pons, Manel Valdivieso, James Ross, Ernest Martínez Izquierdo, Salvador Brotons, Edmon Colomer, Antoni Ros Marbà, Alberto Zedda, Juanjo Mena, Lazlo Heltay, Rinaldo Alessandrini, Robert King , Luis Remartínez, Emilio Moreno, Josep Vicent, Fabio Biondi, Monica Hugget, Salvador Mas, Andreas Spering, Christophe Coin i Andrea Marcon.

Ha interpretat entre altres: L´Incoronazione di Poppea de Monteverdi; Dido & Aeneas de Purcell;  Giulio Cesare, Apollo &  Dafne de Händel; Così fan tutte (Guglielmo)  i La flauta màgica (Papageno) de Mozart; La Serva Padrona de Pergolesi; Il barbiere di Siviglia (Bartolo) de Rossini; Divinas palabras d’Antón García Abril, Vespres de Monteverdi, Passió segons Sant Juan, Oratori de Nadal i Gran Missa en Si Menor de Bach, Messies, Alexander’s Feast, Judas Maccabeus de Händel, La Creació, Les set últimes paraules de Jesucrist de Haydn, Novena Simfonia de Beethoven, Elies de Mendelssohn, Requiem de Brahms, Requiem de Fauré, Tres cançons de Don Quixot de Ravel, El Retablo del Maese Pedro de Falla, El Pessebre de Pau Casals.

Ha cantat, entre d’altres, amb les orquestres Ciutat de Barcelona, Orquestra Simfònica de Sabadell, Orquesta Sinfónica de Sevilla, Orquesta de Granada, Orquesta Sinfónica de Bilbao, Orquesta del Teatro de la Zarzuela, Orquestra Simfònica de les Illes Balears, Orquestra Nacional d’Andorra, Orquestra Barroca Catalana, Orquesta Barroca de Sevilla, Orquesta de la Comunidad de Madrid, Orquesta de Córdoba, Orquestra Barroca de Venècia, Percussionistes d’Amsterdam, Percussions de Barcelona, El Concierto Español, Europa Galante, Quartet Endelion.

Pau Bordas
Toni Gubau

Toni Gubau, contratenor (Fetillera)

Nascut a Vilassar de Mar, realitzà els estudis musicals a l’Escola de Música de Mataró, filial de Conservatori Superior de Música del Liceu. Estudià Cant amb Roser Garrell i Carme Bustamante, finalitzant l’any 1995 amb el Premi d’Honor de grau superior.

Entre 1990 i 1993 estudià repertori i interpretació de la música dels segles XVII i XVIII al Conservatori de Toulouse (França) en el Departament de Música Antiga, amb Jean-François Gardeil i Jordi Albareda. Ha rebut classes de professors com Charles Brett, Helena Lazarska, Aldo Baldin, Thomas Quastoff, David Lutz, Kurt Widmer, Xavier Torra i David Mason.  Ha treballat repertori Italià dels segles XVII i XVIII a la Fundació Royaumont amb el prestigiós contratenor Gérard Lesne.

Ha actuat com a solista a  la  XXXIV Semana de Música Religiosa de Conca, al Festival Antonio de Cabezón de Burgos, el XXIV Festival de Música de Cadaqués, el Festival de Música Antiga de Peníscola i el XVIII Festival Internacional Narciso Yepes d’Ordino.

Ha estat dirigit per directors com Marc Peters, Ignacio Yepes, Joan Grimalt , Edmon Colomer, Jordi Casas, Francesc Guillèn, Pierre Cao,  Josep Prats, Manel Valdivieso i Salvador Brotons.

Ha interpretat, entre altres, Stabat Mater de Pergolesi, Stabat Mater i Gloria d’A. Vivaldi, Salve Regina d’A. Scarlatti, el Magnificat, l’Oratori de Nadal i la Missa en Si menor de J. S. Bach, la Missa de la Coronació de Mozart, el Messies i  el Dixit Dominus de Haendel, la Oda a la mort de H. Purcell del compositor anglès John Blow, Carmina Burana de C. Orff, la Passió d’Arvo Pärt, les òperes The Fairy Queen i Dido & Aeneas de Henry Purcell i la Rappresentazione di anima e di corpo d’E. di Cavallieri. 

Ha fet enregistraments en CD sobre la música a la Cort del rei Joan I d’Aragó i Catalunya, dues misses de José de Torres i un disc amb música de José Palomino.

Ha actuat en sales com el Palau de la Música Catalana, l’Auditori de Barcelona, l’Auditori de Lleida, l’Auditori d’Ordino, el Palau de la Música de València o el Teatro Real de Madrid.

Va ser contractat per la temporada 2000-2001 del Teatro Real de Madrid en la representació de l’ òpera Celos aun del aire matan de J.Hidalgo.

Des de l’any 1995  forma part del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i des del 2017 és professor de Cant del Cor Jove de l’Orfeó Català.

ALBERT BAENA, CONTRATENOR (FETILLERA)

Nascut a Mataró (1990), és graduat en Interpretació en Cant Històric a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC) sota la supervisió de la soprano Marta Almajano, centrant-se en la recuperació del repertori barroc i renaixentista. Ha rebut consells de Susanna Crespo Held, Cristina Miatello (en diverses edicions del Curso International de Música Antigua de Daroca) i Margarida Natividade, amb qui ha obert el seu repertori al lied alemany i la melodie francesa.

Com a solista en el centre ha pogut treballar amb Daniel Espasa, Xavier Díaz-Latorre, Lambert Climent, Javier Artigas i Mara Galassi, entre d’altres, destacant la seva participació en diferents projectes centrats en els repertoris del renaixement i barroc italià, alemany i espanyol com per exemple la Kanarienvogel Kantate de Telemann, The Fairy Queen, Ottone, Re di Germania i diferents concerts enfocats a la música del seicento i la música madrigalística de Monteverdi.

Al 2017 va ser seleccionat a l’Acadèmia Jordi Savall 2017/18, formant part de la Jove Capella Reial de Catalunya amb la que treballa assiduament amb el mestre Jordi Savall i el director Lluís Vilamajor, interpretant diversos programes per sales com l’Auditori de Barcelona i el Gran Teatre del Liceu.

Com a solista ha interpretat rols com el Medoro de l’òpera Orlando de Haendel, la bruixa Sorceress de Dido i Aeneas de Purcell i el cigne del Carmina Burana d’Orff. També ha interpretat obres sacres com el Messies a Maó durant la setmana santa del 2019, la cantata BWV 161 al Festival de Música de Cambra del Monestir de Sant Cugat, la BWV 147 al Festival BachCartagena, el Gloria de Vivaldi i l’Stabat Mater de Pergolesi, entre d’altres.

També ha actuat a diferents festivals com el Festival Fringe de Torroella de Montgrí, el Early Music Aledo i el Festival GREC de Barcelona realitzant el paper de solista a l’obra AIRE. I ha actuat en llocs tant diversos com el Teatre del Liceu, el Palau de la Música Catalana, el Castillo del Bil-bil de Màlaga i la sala MAC del Mercat de les Flors.

Ars Musicae, orquestra barroca

L’Orquestra Barroca Ars Musicae, afincada a Mallorca, va néixer l’any 2003 per iniciativa dels violinistes Raimon Boix i Bernat Cabot amb la intenció de divulgar i interpretar la música dels segles XVII i XVIII mitjançant l’ús d’instruments originals de l’època o amb rèpliques d’aquests.

Ha col·laborat amb instrumentistes i cantants de prestigi internacional com la violinista Galina Zinchenko (Les Arts Florissants), el clavecinista Timothy Roberts (The Gabrieli Consort & Players) o la soprano Kim Amps (The Scholars Baroque Ensemble), així com amb distints cors com el Cor de la Universitat Ramon Llull, Poema Harmònic i el Cor Jove de l’Orfeó Català, amb qui interpretà Dido & Aeneas, de Henry Purcell, al Palau de la Música de Barcelona els anys 2013 i 2015.

El 2015 es dugué a terme una sèrie de concerts amb Timothy Roberts, dels qual cal destacar  el realitzat a Londres juntament amb la reconeguda soprano Dame Emma Kirkby i que es repetí al Festival de Música Antiga de Palma.

El 2017 l’orquestra va enregistrar a Londres un CD de música inèdita del compositor anglès William Jackson, on també hi participaren la soprano Dame Emma Kirkby, el baríton Charles Daniels i la soprano mallorquina Irene Mas.